Terveydenhuollon perusajatus on selkeä: apua on saatava oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Mutta nykyjärjestelmässä tämä periaate ei aina toteudu, vaan potilaat joutuvat kulkemaan tarpeettoman monimutkaisen polun ennen varsinaista hoitoa.
Omakohtainen kokemukseni Pirhan digiklinikalta osoittaa tämän ongelman konkreettisesti. Palvelu itsessään toimii, mutta hoitoketju on monimutkainen: ensin yksi hoitaja, sitten siirto toiselle, ajanvaraus kolmannelle, jonka jälkeen paikan päällä tapaa vielä lisää hoitohenkilökuntaa ennen kuin päästään varsinaiseen hoitoon. Yhden korvatulehduksen vuoksi olin yhteydessä peräti seitsemään sairaanhoitajaan, yhteen hoitajaopiskelijaan ja kahteen lääkäriin. Kun taas yksityisellä puolella olisin päässyt suoraan korvalääkärille ja saanut asian hoidettua yhdellä kertaa. Toinen vakava ongelma on tietojärjestelmien hajanaisuus. Ystäväni kohdalla tämä näkyi konkreettisesti, kun Kanta-Hämeen puolella otetut kuvat, niiden lausunnot ja käynnit eivät näkyneet lainkaan Pirhan järjestelmissä eikä edes Kannassa. Tämä johti siihen, että Pirhan henkilökunnalla ei ollut mitään tietoa aiemmista tutkimuksista ja hoidoista – eikä siitä, mitä seuraavaksi pitäisi tehdä. Näin ei voi jatkua. Potilaiden hoito ei saa viivästyä tai monimutkaistua pelkästään siksi, että tietojärjestelmät eivät keskustele keskenään. Tämä kertoo siitä, että julkisen terveydenhuollon toimintatapoja on tehostettava. Turhat välivaiheet vievät sekä potilaiden että hoitohenkilökunnan aikaa, lisäävät kustannuksia ja pahimmillaan viivästyttävät hoitoa. Meidän on siirryttävä malliin, jossa hoito alkaa oikeasta paikasta heti ensimmäisellä yhteydenotolla. Tämä tarkoittaa sujuvampaa hoitoon ohjausta, parempaa palveluiden koordinointia ja rohkeampaa digitalisaation hyödyntämistä – mutta niin, että se tukee eikä monimutkaista hoitoa. Lisäksi tietojärjestelmät on yhtenäistettävä ja niiden on pystyttävä jakamaan tietoa eri hyvinvointialueiden kesken. Kokoomus haluaa kehittää terveydenhuoltoa niin, että resurssit kohdennetaan fiksusti ja potilas saa oikean hoidon oikeaan aikaan. Tavoitteena ei ole pelkkä säästäminen vaan palveluiden järkevöittäminen. Kun hoito toimii sujuvasti ja tieto kulkee esteettä, se on parempaa sekä potilaalle että terveydenhuollon ammattilaisille. Tätä kehitystyötä on jatkettava määrätietoisesti – potilaan parhaaksi.
0 Comments
Leave a Reply. |
blogi
Minä olen Janita Puomila, 41v. perheen äiti, myymäläpäällikkö, vanhempainyhdistysaktiivi ja Akaan Kokoomuksen puheenjohtaja. Sain mandaatin jatkaa valtuutettuna Akaan kaupungin valtuustossa kevään 2021 kuntavaaleissa. arkisto
April 2025
aiheet
|
Site powered by Weebly. Managed by Louhi Net Oy